1 urodziny bloga i konkurs: Zadaj pytanie Ałbenie Grabowskiej i wygraj książkę autorki!


Cześć kochani! Dzisiaj jest naprawdę wyjątkowy dzień. Przy gorącej herbacie świętuje dzisiaj swoje pierwsze urodziny! Kiedy rok temu zakładałam bloga, nie sądziłam, że przyniesie on mi tyle radości i sukcesów.

Nie zdawałam sobie nawet sprawy, że tak wiele osób czyta i czerpie z tego taką radość jak ja. Wiadomo, że każdemu zdarza się czytać książki gorsze i lepsze, ale mimo wszystko jest to głównie przyjemność. Przez ten czas poznałam wiele niesamowitych powieści, ale też ciekawych osób. Na razie te znajomości pozostają wirtualne, ale... kto wie?

Chociaż nigdy nie przywiązuję wagi do statystyk, czuję, że muszę o niej wspomnieć. Przez rok opublikowałam aż 105 postów, w tym 67 z nich to recenzje książek. Blog obserwuje 313 stałych obserwatorów, a w chwili publikacji tego postu odwiedziliście blog aż 39734 tysiące razy i zostawiliście w sumie ponad 3500 tysięcy komentarzy. Dziękuję!

W przeciągu tych kilkunastu miesięcy mój blog nawiązał współpracę z kilkoma wydawnictwami, a ja do dzisiaj nie mogę się nacieszyć z tego, kiedy otrzymuję wiadomość się z propozycją zrecenzowania książki. Jednak jednym z najmilszych i najbardziej wyjątkowych doświadczeń była dla mnie wiadomość od autorki (a raczej współautorki, ponieważ były to opowiadania) książki, którą zrecenzowałam na blogu. Takie słowa dla recenzenta są niesamowitą nagrodą i nigdy ich nie zapomnę.

Żeby nagrodzić nie tylko siebie, ale każdego czytelnika mojego bloga, zorganizowałam konkurs z gościnnym udziałem Ałbeny Grabowskiej. Jeszcze raz wszystkim dziękuję za ten rok i mam nadzieję, że w następnym również będę miała co świętować!

Poniżej przedstawiam Wam kilka moich pytań, na które odpowiedziała autorka (za co jeszcze raz bardzo dziękuję!) Nagrodą w konkursie jest pierwszy tom najnowszej powieści Ałbeny Grabowskiej Alicja w krainie czasów z dedykacją oraz odpowiedź samej autorki na Wasze pytanie!

~*~

1. Podobnie, jak w Stuleciu winnych, w Alicji w krainie czasów przenosimy o kilkadziesiąt lat wstecz. Lepiej czuje się Pani pisząc historie współczesne, czy cofając się w czasie?

Lubię jedne i drugie. Zazwyczaj przeplatam historie dawne z powieściami współczesnymi. Powieść, której akcja dzieje się w poprzednich wiekach wymaga wielu badań i starań, aby zachować tło epoki i mentalność ludzi w tamtych czasach. Nawet, kiedy chce się pokazać, że tamte bohaterki były zaskakująco współczesne, także trzeba to przedstawić przez pryzmat epoki. Historie współczesne pod tym względem są łatwiejsze. Łatwiej jest sprawdzić, czy w mieście takim a takim jest ulica Mickiewicza i czy budynek ratusza jest biały czy kremowy. Trudniej wymyślić interesującą fabułę. Słowem - każda historia, czy współczesna czy dawna niesie ze sobą trudności i wyzwania dla pisarza.

2. Kiedy rodzi się w Pani głowie pomysł na nową historię – wie Pani od początku do końca jak potoczą się losy bohaterów, czy może w trakcie pisania powstaje historia, która nawet dla Pani samej może się nieoczekiwanie zakończyć?

Zazwyczaj wiem jak chcę poprowadzić bohaterów i jak przedstawić historię. Czasem zdarza się jednak, że bohater czy bohaterka, którzy z założenia mają być bohaterami drugiego lub trzeciego planu wyrastają na bohaterów pierwszoplanowych. Tak było z Bronią Winną, którą chciałam umieścić nieco w cieniu Ani i Mani. Chciałam, żeby była dobrym duchem tej rodziny. Tymczasem Bronia "wystąpiła" na plan pierwszy, scaliła rodzinę i trzymała synów i wnuczki żelazną ręką. Nie zdarza mi się siadać do pisania bez pomysłu. Nie umiem czekać dokąd zaprowadzi mnie fabuła. To ja tutaj ustalam reguły i tworzę. Narracja i bohaterowie mają być temu podporządkowani. ;-)

3. Czy czyta Pani swoje książki, kiedy już trafią do sklepów czy może po wydaniu już nigdy Pani do nich nie powraca?

Niektóre tak, niektóre nie. Czytałam Coraz mniej olśnień dwa razy i to było przyjemne. Podobnie było z Lotem nisko nad ziemią i Lady M.. Nie czytałam Stulecia już po wydaniu. Tyle razy czytałam przy korekcie, fragmentami, że musi minąć trochę czasu abym mogła do tej książki wrócić. Teraz czytam już wydany I tom Alicji w krainie czasów i muszę przyznać, że to jest przyjemna lektura.

4. Czy zdarzyło się Pani przerwać pracę nad konkretną historią i już nigdy jej nie ukończyć? Czy może każdy pomysł znajduje swój początek i koniec?

Nigdy mi się to nie zdarzyło. Podobnie nie umiem pisać dwóch książek jednocześnie. Kiedy zaczynam jakąś historię, wiem, że ją skończę.

5. Czy zdarza się Pani często czytać recenzje lub opinie na temat Pani książek? I jeśli tak, to jak radzi sobie Pani z tymi negatywnymi?

Czytam recenzje moich książek. Myślę nawet, że wszystkie. Rzadko która mi umyka, chociaż jest ich bardzo dużo. Muszę przyznać, że prawie wszystkie są bardzo dobre. Zdarzają się jednak opinie jednoznacznie negatywne. Oczywiście każdy pisarz chciałby przyjmować jedynie zachwyty i gratulacje. Myślę jednak, że to nie jest możliwe, aby wszystkim się dana historia podobała. Przyjęłam zasadę nie polemizowania z recenzjami czy opiniami. Uważam, że każdy ma prawo do swojego zdania i nie musi go uzasadniać. Czasami mam ochotę napisać do blogerki, która pisze np.:"Książka nie przypadła mi do gustu, ponieważ bohaterka mnie denerwowała". Mam ochotę napisać, że nie zrozumiała książki, że wcale nie musi się z bohaterką utożsamiać, a tak w ogóle to miała denerwować, więc jeśli denerwuje to znaczy, że dobrze napisane ;-) Podobnie jak nie wytykam błędów stylistycznych czy gramatycznych w opiniach.
Generalnie wyznaję zasadę, że pisarz stawiając swoją książkę na półce przyzwala na jej ocenę. Nie musi się z nią zgadzać, ale musi się z tym liczyć.

~*~

Co trzeba zrobić, aby wygrać książkę?
Wystarczy, że zadasz autorce jedno pytanie pod tym postem, udostępnisz konkursowy banner w widocznym miejscu na blogu lub Facebooku i podasz swój adres email.

Wzór zgłoszenia:

Pytanie:
Banner udostępniam:
Email:

Pytania przyjmowane są tylko pod tym postem od 10.06 do 10.07. Wygrywa tylko jedna osoba, na której pytanie odpowie autorka. Wyniki pojawią się w przeciągu dwóch tygodni od zakończenia konkursu.

~*~
Życzę powodzenia i jeszcze raz wszystkim dziękuję ♥!

22 komentarze:

  1. Co poradziła by Pani młodym twórcom którzy teraz piszą do szuflady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed chwilą wprowadziłam małe zmiany i podałam wzór zgłoszenia :)

      Usuń
  2. A ja gratuluję pierwszego roku i świetnych statystyk! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny pomysł na urodziny bloga! Bardzo ciekawy wywiad, chociaż autorki nie znam. Tak w ogóle gratulacje i więcej sukcesów!
    Buziaki!
    http://filigranoowa.blogspot.com/2016/06/welcome-to-party.html

    OdpowiedzUsuń
  4. 100 lat! Wielu wspaniałych książek życzę! <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Gratuluję roczku! To wielka satysfakcja.
    Zgłaszam się.
    PYTANIE: Na swoim profilu na Facebooku pisze Pani często o ciekawych wypowiedziach swojego syna. Ja bardzo lubię słuchać dzieci, gdyż ich świat jest prawdziwy, ciekawy i zaskakujący. Czy powstanie książka bazująca na tych wypowiedziach?
    BANER UDOSTĘPNIAM: http://literackie-zamieszanie.blogspot.com/p/konkursy-wyzwania.html
    EMAIL: renax79@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Sytuacja jest następująca: idzie Pani na spotkanie biznesowe w pięknych nowych szpileczkach/ wiadomo trzeba zrobić wrażenie/ i nagle łamie się Pani obcasik. Nie ma czasu, aby iść do domu zmienić, albo kupić nowe. Co Pani wówczas zrobi?

    OdpowiedzUsuń
  7. baner udostępniony https://www.facebook.com/grazyna.grzesiak.1
    graz2007@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Gratuluję urodzin i życzę dużo wspaniałym blogowych momentów :)
    Oby blogowanie zawsze dawało Ci przyjemność!

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratuluję i życzę masy wspaniałych ksiażek do recenzji w kolejnych latach :)
    Zgłaszam się
    PYTANIE: Ma Pani możliwość przenieść sie do świata jednej z Pani ulubionych ksiażek i spędzić czas z którymś bohaterem? Jaka książka by to była i z kim Pani chciałaby się spotkać a także jakie byloby Pani pierwsze pytanie jakie zadałby tej postaci?
    BANNER UDOSTĘPNIAM: https://www.facebook.com/profile.php?id=100009179932293
    EMAIL: daga800@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Gratuluję pierwszych urodzin bloga i życzę, abyś obchodziła jeszcze wiele kolejnych! ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Najserdeczniejsze życzenia urodzinowe:) Blogowanie jest świetne, oby jak najdłużej sprawiało Ci radość:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pytanie: Czy ma pani jakaś sztuczkę na przekonanie do siebie i swojej twórczości przeciwników polskiej literatury ?;)

    Baner https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1126940067362101&id=100001383551992

    E-mail patyszkaaa@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Pytanie: Z wykształcenia jest Pani lekarzem, wielu specjalizacji, pisze Pani książki i dla dorosłych czytelników i dla dzieci. Zastanawiała się Pani kiedyś nad tym jak mogłoby wyglądać Pani życie, gdyby nie zdecydowała się Pani na medycynę i pisanie książek, tylko poszła zupełnie inną ścieżką?

    Banner:
    https://web.facebook.com/michelle.slusarz/posts/1259639137399300

    E-mail: michalina.foremska@wp.pl
    P.S.
    Korzystam z konta męża :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przesyłam najlepsze, najserdeczniejsze i najszczersze życzenia z okazji urodzin bloga! Kiedy to minęło? Strasznie szybko... Cieszę się bardzo, że jesteś z nami i rozwijasz swoją pasję. Zwłaszcza że posiadamy podobny gust literacki i zawsze mam pewność, że jak coś polecasz, to na pewno jest to coś mega dobrego. Uwielbiam Twoje szczere recenzje, sama wiesz. :-)Jeszcze raz gratuluję wszystkich sukcesów. Trzymam kciuki za kolejne. :-))

    OdpowiedzUsuń
  15. Pytanie: Pani postacie są bardzo realistyczne. Wciąż nie mogę zapomnieć, jak charakterystyczną i sympatyczną postacią "Stulecia Winnych" był dziadek Antoni. Czy miał on swój pierwowzór w rzeczywistości?
    Banner udostępniam na Facebooku: https://www.facebook.com/1452807931685628/photos/a.1452810695018685.1073741828.1452807931685628/1576553152644438/?type=3&theater
    Email: niebieskazakladka@gmail.com
    Pozdrawiam serdecznie. :-))

    OdpowiedzUsuń
  16. Pytanie: "Żegnaj - ktokolwiek wymyślił to słowo, powinien smażyć się w piekle." - takie słowa można przeczytać w "Utracie" Rachel Van Dyken. Za powstanie jakiego słowa otworzyłaby Pani bramy raju?
    Banner udostępniam: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1821795371383681&set=a.1502677353295486.1073741828.100006597069249&type=3
    Email: obliczarozy@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  17. Pytanie: Gdyby mogła się Pani stać jedną z postaci ze swoich książek, kim by Pani została? Skąd taki wybór?
    Banner udostępniam: http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/p/konkursy.html
    Email: gabolek000@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Po pierwsze: serdecznie gratuluję pierwszych urodzin i życzę wspaniałych kolejnych :)
    Po drugie: pani Ałbena jest cudowną osobą i ogromnie chciałabym zadać kilka pytań, ale ...wybiorę tylko to jedno: niesamowicie podobają mi się okładki nowej serii, cyklu o Alicji w krainie czasów, urzekły mnie od pierwszego wejrzenia, są rewelacyjne. :) Chciałabym zapytać, czy był to pomysł samej Autorki i czy Pani Ałbena ma wpływ na to, co znajduje się na stronach tytułowych, okładkach Jej powieści, jak to po prostu wygląda...od strony hmmm.....artystycznej, technicznej i ile czasu zajmuje.( czyli kto się za tym kryje ;)) Uważam, że związane z Alicją są znakomite, ujmujące i pełne czaru. Niezmiernie podobały mi się też okładki sagi o Winnych. :) Banner udostępniam na fb jako Joanna Smolarek. Pozdrawiam serdecznie i życzę Pani Ałbenie napisania jeszcze wielu czarujących książek. :) E-mail: joasmol@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  19. PYTANIE: Ulubiony cytat pochodzący z którejś z Pani książek i dlaczego właśnie ten?
    BANNER UDOSTĘPNIAM: https://www.facebook.com/agnieszka.kosinska.560
    EMAIL: molek414@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Pytanie: "Alicja w krainie czarów" to dość trudna książka, którą można wciąż na nowo odkrywać, interpretować wydarzenia, doszukiwać się symboliki wśród bohaterów, a przede wszystkim podziwiać ponadczasowość wątków i przesłań. Tytuł Pani najnowszej książki nawiązuje do dzieła Lewisa Carrolla, a w jakim zakresie odnosi się Pani do niego w fabule? Czy istnieje w ogóle jakiś związek miedzy tymi powieściami?

    Banner udostępniam: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=498533650344844&set=a.164718353726377.1073741830.100005646401380&type=3
    Email: edyta.cha@wp.pl

    OdpowiedzUsuń

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.