„Zanim zasnę” S.J. Watson

Christine budzi się co rano w obcym łóżku u boku obcego mężczyzny. W lustrze widzi twarz nieznajomej kobiety, dużo starszej od niej. I co rano się dowiaduje, że to jej twarz, jej mąż, jej łóżko. Że przed dwudziestu laty na skutek wypadku straciła zdolność zapamiętywania. Co rano przeżywa wstrząs, co rano musi się z nim godzić. Jej życie wydaje się tragicznie proste. Powoli jednak okazuje się, że ta prostota jest pozorna. Że Christine ma na przykład swojego neurologa, o którym nie wie jej mąż, że prowadzi pamiętnik, dzięki któremu może częściowo zapełnić luki w pamięci. Kobietę zaczyna niepokoić jej całkowita zależność od męża. Okazuje się, że ma jakieś inne wspomnienia niż te, które co rano pieczołowicie mąż odtwarza. Christine zaczyna stawiać nowe pytania – jak wyglądał jej wypadek, dlaczego nie mają dzieci, co się stało z jej przyjaciółką. Im bardziej się zbliża do prawdy, tym bardziej niewiarygodna się ona staje. 

(lubimyczytac.pl)

Na tę książkę natrafiłam zupełnie przypadkiem. Śledząc, jak zwykle, filmowe nowości natrafiłam na film Zanim zasnę. Od razu mnie zainteresował, jednak kiedy dowiedziałam się, że jest to ekranizacja książki nie mogłam zrobić nic innego, jak najpierw przeczytać pierwowzór.

Pomyślałam, że moje życie jest zbudowane na ruchomych piaskach. Zmienia się z dnia na dzień.

Czasami wydaje mi się, że jestem zbyt wymagająca, jeśli chodzi o książki. Nie znoszę banalności, przewidywalności, a pomimo to preferuję książki z gatunków realistycznych. Będąc zaczytana w twórczość takiego pisarza jak Harlan Coben, mogę z łatwością stwierdzić, że Zanim zasnę dorównuje nie jednemu bestsellerowi, który wyszedł spod pióra tego pisarza.

Książka ma jedną, bardzo ważną zaletę. Cała historia, bohaterowie, każdy jej element wydaje się naprawdę świetnie dopracowany. Pomimo wielu zawiłości oraz niewiadomych (och, jest ich nawet sporo) nie czułam, aby jakiś tajemniczy wątek nie był rozwiązany lub nieprzemyślany. Odnoszę wrażenie, że autor miał klarowny zarys swojego pomysłu i jak przysiadł do jego zrealizowania, tak od początku do końca go realizował. Można to też zauważyć, dzięki dość obszernie opisanego problemu utracenia pamięci oraz samego przypadku głównej bohaterki. Widać, że autor nie otworzył sobie po prostu Google i stamtąd czerpał informacje. Bardzo mnie to cieszy jako czytelnika - mam świadomość, że pisarz naprawdę angażował się w powstawanie swojej książki i zadbał o szczegóły. Dodam jeszcze, że pomimo wielu medycznych określeń oraz dokładnego zrelacjonowania przebiegu choroby (oraz późniejszej próby jej leczenia przez dr. Nasha) nawet przez jeden moment nie odczułam, że te informacje są dla mnie niezrozumiałe. Niestety, czasami zdarzało mi się nie rozumieć pewnych kwestii w książkach np. Tess Gerritsen.

Bardzo mocnym punktem książki jest sam nastrój, atmosfera. Chociaż w niektórych momentach było tak wiele niewiadomych, że miałam ochotę wykrzyczeć "Powiedz w końcu o co chodzi!" to jest to jak najbardziej plus. Uwielbiam być trzymana w niepewności, ale przede wszystkim też być zaskakiwana obrotem spraw. Tego właśnie mogłam doświadczyć podczas czytania tej książki.

Dzisiaj to wszystko, co mam.

Podsumowując, jest to naprawdę bardzo dobrze napisany thriller psychologiczny, który od pierwszej do ostatniej strony trzyma nas w niepewności i co najważniejsze, zaskakuje i szokuje. Mimo, iż książka nie należy do opasłych tomisk, o każdym z bohaterów zdążyłam się bardzo dużo dowiedzieć, co wpłynęło na swego rodzaju "przywiązanie" z mojej strony do postaci. Pomimo nie tak spektakularnego zakończenia, polecam Zanim zasnę każdemu, kto lubi książki o takim charakterze.

8/10

38 komentarzy:

  1. Planuję przeczytać,ale na razie mam dużo innych książek.

    http://czytam-ogladam-recenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam film i byłam zachwycona reakcją Nicole Kidman :)! Książkę mam w planach ale za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli znajdę ją w bibliotece to z chęcią przeczytam :) Dziękuję za podrzucenie ciekawej książki!
    Pozdrawiam!
    Fanny http://buszujacawsrodksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Opis ciekawy, recenzja świetna! Zaintrygowała mnie ta książka. Kolejna pozycja na liście. ;>

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tę książkę i również polecam! To świetny thriller psychologiczny! Zgadzam się z Twoją opinią :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo zaciekawiłaś mnie swoją recenzją, możliwe, że niedługo bo nią sięgnę.
    http://isareadsbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam niestety film najpierw, bo nie wiedziałam, ze jest na bazie książki... Teraz czekam, aż zapomnę dużo wątków z niego, bo bardzo chciałabym sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Filmu nie oglądałam, książki nie czytałam, ale jest bardzo ciekawa.

    kacik-czytelnika.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Przeczytam, ale teraz mam strasznie dużo innych książek bo to będzie z 860 tytułów i nawet nie wiem, kiedy to wszystko ogarnę! :P
    http://gabrysiekrecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Wydaję się ciekawe!:)
    obserwujemy?:*

    mylife-tasia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam, że nigdy mnie to nie spotka. NIE, nie obserwujemy. Obserwuję blogi, jakie chcę czytać i odwiedzać. Tak samo, jeśli chodzi o moich czytelników - cieszę się z każdego prawdziwego. Wolę mieć jednego zainteresowanego obserwatora niż pięćdziesiąt nic nie wartych "like za like" obserwacji. Ludzie, naprawdę Was to zadowala?

      Usuń
  11. To mnie zaintrygowałaś, nie mogłam się zdecydować na sięgnięcie po tą książkę, ale chyba się skuszę. Fajnie piszesz, oby tak dalej ;*

    http://latajace-ksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Dawno nie czytałam thrilleru psychologicznego i z chęcią sięgnę po "Zanim zasnę".

    OdpowiedzUsuń
  13. Moja siostra polecała mi tę książkę oraz jej ekranizację. Wahałam się jednak czy ją przeczytać, czy też nie. Twoja recenzja rozwiała moje wątpliwości! Na pewno sięgnę po tę pozycję!
    Serdeczne Pozdrowienia!
    Victoria
    http://czytelniczemysli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Tytuł obił mi się o uszy, słyszałam o tej książce przy okazji premiery powieści "Wiem o tobie wszystko", gdzie właśnie owe dzieło jest porównywane do "Zanim zasnę". ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Oj bardzo spodobała mi się fabuła! wydaje mi się, że książka musi być taka...pełna tajemnica i nie wiadomo co się zaraz stanie a to jest najlepsze! No i właśnie jak napisałaś; trzyma też w niepewności c: thriller psychologiczny, zdecydowanie coś dla mnie. Postaram się skądś wytrzasnąć tę książkę :) świetna recenzja!
    [klik]

    OdpowiedzUsuń
  16. Może nie jestem miłośnikiem takich powieści, ale od czasu do czasu lubię sobie coś takiego przeczytać. O tej książce słyszę właściwie same dobre opinie, więc może kiedyś, jak będę miała okazję, to przeczytam. ^_^
    Zresztą, bardzo lubię tajemnice i zagadki w powieściach. A tu tajemnica wydaje się być spora... Chociaż jestem niecierpliwą osobą, zawsze chce tu i teraz poznać odpowiedź, to fascynuje mnie stopniowe dochodzenie do prawdy. :)

    http://strefa-czytania-obowiazuje-wszedzie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam takie książki! O "Zanim zasnę" słyszałam już sporo, ale niestety nie miałam jeszcze przyjemności czytać tej książki. Również uwielbiam być trzymana w napięciu i zaskakiwana, także jestem pewna że książka na pewno przypadnie mi do gustu. Koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo mnie zaintrygowałaś! Wcześniej nie słyszałam ani o filmie, ani o książce. Dzięki za pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo interesująca recenzja. Generalnie rzecz biorąc okładka i sam tytuł już sugerują ciekawą historię, więc przyznaję, że czuję się solidnie zaciekawiona. ;)
    Masz przepiękny szablon bloga! <3

    porozmawiajmy-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Sam opis wydawnictwa szalenie intrygujący! Nie miałam pojęcia o istnieniu tej książki, właśnie dopisuję ją do listy :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Film jest dużo gorszy od książki, przynajmniej moim zdaniem. Za to książka - rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  22. Już od dawna mam ochotę zapoznać się z tą książką, a teraz mam jeszcze większą motywację :)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawe, jeszcze o niej nie słyszałam, choć motyw budzi jakieś skojarzenia i mgliste wspomnienie. Zdecydowanie muszę się z nią zapoznać
    Opowiastki Prawdziwe (klik)

    OdpowiedzUsuń
  24. Hej :) Nominowałam cię do LBA więcej informacji :
    http://books-world-come-in.blogspot.com/2015/06/1-2-3-4-liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
  25. Słyszałam kiedyś o filmie, ale nie wiedziałam, że powstał na podstawie ksiązki. Bardzo mnie zainteresowałaś, szczególnie, że lubię thrillery psychologiczne, dlatego z wielką chęcią sięgnę po tę książkę :)

    someculturewithme.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. obserwuję :)
    chyba muszę dopisać ją do mojej listy, bo nigdy nie zwróciłam uwagi na to, żeby ją przeczytać :)

    http://triviaaboutme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Hej :)
    Nominowałam Cię do LBA, szczegóły tutaj: http://zeglujacmiedzysnami.blogspot.com/2015/06/liebster-blog-award.html

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. czuje, że książka bardzo trzyma w niepewności, chętnie bym ją przeczytała ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie znam ani autora, ani tym bardziej tej książki, ale jako fanka thrillerów muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Mnie również bardzo się ta książka podobała. Naprawdę ciężko się od niej oderwać. Brakuje mi podobnie napisanych powieści, ale może coś takiego kiedyś jeszcze znajdę. Szkoda tylko, że film wypadł na tle swojego papierowego odpowiednika nieco gorzej :(
    Tak w ogóle, to piękny blog!
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie: ilmiogattonero.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Od dawna chcę przeczytać tę książkę, bo słyszałam o niej wiele dobrego. Swoją recenzją jeszcze bardziej podsyciłaś mój apetyt :) Film również mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
  32. Rewelacyjna książka. Czytałam z zapartym tchem :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo bardzo bardzo chcę to przeczytać ;) Nawet nie wiem, kiedy się nią zainteresowałam, po prostu chyba przy premierze filmu natknęłam się na opis książki... i już byłam pewna, że to przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  34. Książka świetna, jedna z najlepszych, które czytałam. Film też dobry, ale w starciu z książką wygrywa ta druga. Jednak co wyobraźnia to wyobraźnia :)

    OdpowiedzUsuń

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.